وحی شناسی از دیدگاه برخی روشنفکران معاصر وآیت الله سبحانی

پایان نامه
چکیده

دکتر سروش مطالبی درباب وحی،مطرح کرده و وحی را بشری و مانند شعرمعرفی نمودند ،به گونه ای که می توان برای فهم مقوله ی وحی از پدیده ی شعر کمک گرفت، همچنین ایشان قائل به بسط تجربه نبوی هستند به این معنا که اولاً وحی ،تجربه ی نبوی است وثانیاً این تجربه پس از رحلت پیامبراکرم(صلی الله علیه وآله)برای دیگران هم واقع می شود. متفکرانی همچون آیت الله سبحانی این نظریه رامردود دانسته واینگونه بیان داشتند که این نظریه،لوازم وپیامدهای باطلی داشته وبا متن وحی یعنی قرآن سازگاری ندارد. حال دراین پایان نامه درصددآن هستیم که بررسی کنیم: -مدعای دکتر سروش وآیت الله سبحانی درباب ماهیت وحی چیست؟ -روش بحث این دو متفکر درون دینی است،یا برون دینی؟وآیا نسبت به روش بحث خودتقیددارند؟ -آیا اساساً سرشت وحی می تواند،تجربی باشد یا اینکه ماهیتاً متفاوت با تجربه است؟ -تجربی بودن وحی چه لوازم وپیامدهایی دارد؟ -آیا پیامدهای تجربی بودن وحی با قرآن سازگار است؟ -برخورد دکتر سروش با لوازم وپیامد های دیدگاهش در مورد ماهیت وحی چگونه است؟ - استشهاد دکتر سروش به کلمات عرفا،فلاسفه و متکلمین تا چه اندازه صحیح و مطابق مرادآنهاست؟ آیا مدعای آیت الله سبحانی در مورد وحی صحیح وقابل دفاع است؟ -جوابهای آیت الله سبحانی به دکتر سروش چگونه ارزیابی می شود ؟ فرضیه های این تحقیق عبارتند از اینکه : -دکتر سروش برخلاف آیت الله سبحانی وحی را امری تجربی می داند. -روش بحث دکتر سروش برون دینی وروش بحث آیت الله سبحانی درون دینی است.البته دکتر سروش در دفاع از بیانات خود گاهی روش بحث را فراموش کرده،از بحث درون دینی واردبحث برون دینی می شوند وبالعکس. -وحی ماهیتی کاملاً متفاوت نسبت یه تجربه دارد. -لازمه ی تجربی بودن وحی تکامل ،خطا پذیری وبشری بودن آن است. - لوازم وپیامد های وحی تجربی با قرآن سازگاری ندارد. -لازمه ی تفسیر دکتر سروش از وحی امور باطلی است که ایشان به آنها ملتزم شده ودرصدد توجیهاتی برمی آیند . -دکتر سروش برای اثبات مطلب خود از بیان متکلمین،فلاسفه وعرفا مطالبی را استفاده می کنند که قطعاً مراد و مقصود آنها نبوده است. -اصل مدعای آیت الله سبحانی صحیح است ولکن جواب هایی که به دکتر سروش می دهند بعضاً جدلی است.وگاهی هم نیاز به تکمیل دارد.

منابع مشابه

نقش نبی در دریافت وحی ‌‌با تکیه بر دیدگاه فارابی، ابن سینا و ملاصدرا ‌‌به‌همراه نقد دیدگاه برخی روشنفکران معاصر

مسئلۀ‌‌ وحی و نقش نبی در آن، از مسائل بسیار مهم در میان اندیشمندان اسلامی است و در این میان، فارابی نخستین کسی است که به‌گونه‌ای روشمند، به تحلیل بحث وحی و نبوت پرداخته است. او تبیینی معرفت‌شناسانه از وحی دارد و معتقد است که عقل مستفاد نبی پس از تعالی و اتصال با عقل فعّال، معرفت وحیانی را دریافت کرده و به مدد قوۀ‌‌ تخیل به حقایق و امور معقول، صورت می‌بخشد. ابن سینا نیز ضمن وارد کردن قوه‌‌ حدس در...

متن کامل

وحی شناسی از دیدگاه برخی روشنفکران دینی معاصر و نقد و بررسی آن از منظر صدرالمتألّهین (ره)

ظهور واژه «تجربه دینی» در ادبیات برخی روشنفکران مسلمان با همان بار معنائی غربی برای توجیه منشاء گزاره های وحیانی باعث نگرانی دانشمندان اسلامی شد؛ زیرا عوامل و دلائلی که در غرب نظیر وجود تحریف، تعارض با علم، خرافه در کتب مقدس که باعث شد فیلسوفان غربی برای دفاع از آن متون، منشاء گزاره های دینی را از حوزه تفکر و عقلانیت خارج و در ساحت تجربه و قلوب مومنان توجیه کنند؛ ابداً در اسلام وجود نداشته، به ع...

حسن و قبح عقلی از دیدگاه متفکران معاصر، مرحوم مظفر، آیت الله سبحانی و استاد مصباح

یکی از مسایلی که از دیر باز تاکنون از مباحث جدی و مناقشه برانگیز نزد متفکران معاصر، از جمله فلاسفه و اصولیین و به ویژه متکلمان بوده است مسأل? حسن و قبح در افعال شخص عاقل – به ویژه انسان- است. گذر زمان و طرح دیدگاه های جدید دربار? اخلاق و فلسف? اخلاق، ضرورت و اهمیت این مسأله را پیش از پیش نمایان می سازد. پرسش اصلی این است که آیا حسن و قبح عقلی است یا شرعی؟ منظور از عقل، عقل نظری است یا عقل عم...

15 صفحه اول

بررسی ونقد دیدگاه علامه طباطبایی وآیت الله جوادی آملی ذیل آیۀ215 بقره

خداوند در آیه 215 بقره می فرماید: « یَسْئَلُونَکَ ما ذا یُنْفِقُونَ قُلْ ما أَنْفَقْتُمْ مِنْ خَیْرٍ فَلِلْوالِدَیْنِ وَ الْأَقْرَبینَ وَ الْیَتامى‏ وَ الْمَساکینِ وَ ابْنِ السَّبیلِ وَ ما تَفْعَلُوا مِنْ خَیْرٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلیمٌ» مفسران ذیل این آیه نظراتی را مطرح نموده اند که خالی از اشکال نیست. برخی از این نظرات عبارتند از: 1-سؤال پرسش‌گران مبنی بر چیستی انفاق به نظر علامه طباطبایی به دو دلیل لغو است: الف)نحوۀ پاسخ گویی به سؤال ب)واضح بودن مصداق انفاق2...

متن کامل

بررسی و نقد دیدگاه ابن سینا درباره وحی و بازخوردهای آن در میان روشنفکران معاصر

چکیده وجه مشترک همهمعانی ارائه شده پیرامون وحی در قرآن کریم «تفهیم و القای سریع و پنهانی»است وبیش ترین کاربرد قرآنی آن در معنای پیامبری است که « تفهیم اختصاصی از جانب خداوند به بنده برگزیده که مأمور هدایت مردم می باشد» و وحی بدین معنا شاخصه نبوت است».شیخ الرئیس از نظر عقلانی ضرورت وحی نبوی را از طریق مراتب عقل به ویژه عقل مستفاد و ضرورت قوه حدس و ارتباط عقل بشری با عقل فعال بیان می کند. از نظر...

15 صفحه اول

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه معارف اسلامی قم - دانشکده الهیات و معارف اسلامی

کلمات کلیدی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023